Grunder och regler


Ställ upp dina pjäser som på bilden nedan

/bradastart.jpg

Dom vita pjäserna placeras från vänster till höger :

Torn, springare  (häst), löpare, dam på raden d och kungen på e.

Framför placeras en rad med åtta bönder.

Bönderna kan bara gå framåt, första förflyttningen väljer du en eller två rutor sedan går bonden en ruta i taget. Så när du börjar spela kan bonden gå två steg om du vill  detta.

Bönderna tar en annan pjäs genom att slå snett åt höger eller vänster diagonalt och alltså ett steg.

Tornen går åt båda håll rakt upp/ner eller vänster/höger. Dom går så långt du vill.

Här hittar du en mycket bra sida om detta ämne.

Springare eller hästen går två framåt och en ruta vänster eller höger åt alla håll, upp/ner eller vänster höger, som ett L.

Springaren är den enda pjäs som kan hoppa över andra pjäser.

Löparna går diagonalt så långt du vill.

Damen går både rakt upp/ner och höger/vänster samt diagonalt och är därför den mest värdefulla pjäsen.

Kungen går en ruta åt alla håll. Det som är speciellt med en kung är att den kan inte tas av en annan pjäs utan hotar en pjäs kungen kallas det för schack. Om kungen står schack och inte kan flyttas utan att stå i schack är spelet slut, schack matt!

Kungen får inte stå kvar i schack och inte heller korsa en ruta där den skulle bli schack vid en rockad.

Kungarna kan inte stå intill varandra utan det måste finnas minst en ruta mellan dom.

Kolla in vår otroligt bra länksida!

 


 

Både schackpjäser och ett schackbräde behövs för att kunna spela ett parti schack. Schackbrädet ska vara indelat i 64 vita respektive svarta rutor. Vardera spelare börjar med 16 pjäser, som är vita respektive svarta.[5] Eventuellt används även en schackklocka för att begränsa betänketiden samt partiprotokoll till vardera spelare för att anteckna partiet för vidare studier.

 

Utgångsställning

 
Solid white.svg a b c d e f g h Solid white.svg
 
8 {{{square}}} black rook {{{square}}} black knight {{{square}}} black bishop {{{square}}} black queen {{{square}}} black king {{{square}}} black bishop {{{square}}} black knight {{{square}}} black rook 8
 
7 {{{square}}} black pawn {{{square}}} black pawn {{{square}}} black pawn {{{square}}} black pawn {{{square}}} black pawn {{{square}}} black pawn {{{square}}} black pawn {{{square}}} black pawn 7
 
6 {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king 6
 
5 {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king 5
 
4 {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king 4
 
3 {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king {{{square}}} black king 3
 
2 {{{square}}} white pawn {{{square}}} white pawn {{{square}}} white pawn {{{square}}} white pawn {{{square}}} white pawn {{{square}}} white pawn {{{square}}} white pawn {{{square}}} white pawn 2
 
1 {{{square}}} white rook {{{square}}} white knight {{{square}}} white bishop {{{square}}} white queen {{{square}}} white king {{{square}}} white bishop {{{square}}} white knight {{{square}}} white rook 1
 
Solid white.svg a b c d e f g h Solid white.svg
Utgångsställningen i schack.

Båda spelarna har från början en uppsättning pjäser bestående av följande:

Pjäs Kung Dam Torn Löpare Springare Bonde
Antal 1 1 2 2 2 8
Symboler Chess klt45.svg
Chess kdt45.svg
Chess qlt45.svg
Chess qdt45.svg
Chess rlt45.svg
Chess rdt45.svg
Chess blt45.svg
Chess bdt45.svg
Chess nlt45.svg
Chess ndt45.svg
Chess plt45.svg
Chess pdt45.svg

Pjäserna placeras enligt diagrammet Utgångsställningen i schack. En tumregel när man ska sätta upp pjäserna är att den vita damen ska stå på en vit ruta på d-filen. Observera att damerna står mot varandra och kungarna mot varandra. Brädet ska vara vänt så att vardera spelare har en vit ruta närmast till höger (h1 respektive a8).

Identifiera fält

Diagrammet visar hur fälten namnges enligt algebraisk schacknotation.

Varje fält på ett schackbräde betecknas med en unik kod bestående av en bokstav och ett nummer. Linjerna bokstaveras från a till h, från brädets damflygel. Raderna numreras från 1 till 8, från vits sida av brädet. Den vita kungen börjar till exempel på ruta e1. Den svarta springaren på ruta b8 kan flyttas till a6 eller c6.

Syfte

Spelet går ut på att ställa motståndarens kung schackmatt. Detta innebär att man hotar motståndarens kungen samtidigt som den inte kan undkomma hotet på något sätt, och då har man vunnit. Ett spel, fram till schackmatt, remi (oavgjort spel) eller uppgivelse, kallas ett parti.

Pjäsernas rörelse