Sökmotoroptimering, eller SEO från engelskans Search Engine Optimization, är ett samlingsord för de metoder som används för att få en webbsida att synas högt upp i sökmotorernas sökresultat och därigenom driva mer besökare till en sajt. I Sverige innebär sökmotoroptimering nästan uteslutande att arbeta med Google som marknad, men i andra delar av världen sker optimering bland annat mot Microsofts sökmotor Bing, ryska Yandex eller kinesiska Baidu.

I denna SEO-skola går vi igenom de mest grundläggande delarna inom sökmotoroptimering, som kommer öka dina förutsättningar att synas i Googles sökresultat.

Vi riktar oss främst till dig som precis har börjat intressera dig för sökmotoroptimering och vill skaffa dig en grundläggande förståelse för SEO och de möjligheter det medför.

Skolan är uppdelad i 5 huvuddelar:

  1. Så fungerar en sökmotor
    Vad är en sökmotor och hur hittar de alla sajter på internet?
  2. Sökordsanalys
    Det första steget inom sökmotoroptimering är att ta reda på vilka sökningar din sajt ska synas för. Detta gör du med en sökordsanalys.
  3. On page-optimering
    Under detta avsnitt listar vi de viktigaste innehållsmässiga delarna på en sajt, som titlar, rubriker och brödtext.
  4. On site-optimering
    I detta avsnitt tittar vi på de vanliga mer tekniska delarna som är generella över en hel sajt och inte bara gäller enskilda sidor.
  5. Länkar
    Under avsnittet om länkar kan du läsa mer om hur du kan arbeta för att förbättra din sökmotoroptimering genom länkar till din sajt.

 

Självklart ska du även läsa Googles egna riktlinjer kring sökmotoroptimering, följa deras blogg och prenumerera på deras YouTube-kanal.

Det finns naturligtvis enormt många andra källor, bloggar och böcker med nyttig information om SEO – för många för att listas här. Googla så kommer du hitta det du söker.

Vad är Sökmotoroptimering (SEO)?

Sökmotoroptimering (på engelska SEO) innebär att jobba med att få en webbsajt att synas högt upp i sökresultaten på ett eller flera utvalda sökord. Syftet med att hamna högre upp i sökresultat är att det innebär fler användare som klickar på just din webbsajt. Detta ger mer relevant trafik till din webbsajt som i sin tur innebär större intäktsmöjligheter. När man valt ut de sökord som är mest relevanta för ens produkter eller tjänster består arbetet med sökmotoroptimering huvudsakligen av två saker.

On Page-arbete

Denna del innefattar all sökmotoroptimering som rör själva webbsajten och dess struktur och innehåll. Det kan vara allt från att webbsidor har korrekta och relevanta sidtitlar till att sökmotorerna hittar webbsajtens alla sidor på ett effektivt sätt.

Inlänkar

Inlänkar är andra webbsajter som länkar till din webbsajt. Dessa inlänkar är en väldigt viktig beståndsdel i hur sökmotorer rankar din webbsajt. Ju fler och ju starkare inlänkar en webbsajt har ju högre syns webbsajten i sökresultaten.

Lär dig sökmotoroptimering.