Länkstrategi:

Googles tycker att bra innehåll lockar till sig länkar, vilket i viss mån naturligtvis är sant. Har du en sajt som många uppskattar kommer sannolikt några att länka från sina egna sajter för att visa sin uppskattning. Här har Google dock skapat något av ett moment 22, för om ingen hittar ditt innehåll kommer ingen heller att länka till dig – och utan länkar kommer ingen att hitta dig i sökresultatet. Lösningen blir att köpa annons på Google eller betala för ett sökord.

I och med att länkar har blivit hårdvaluta inom sökmotoroptimering har webbmasters över hela världen därför utformat olika metoder för att tillskansa sig länkar. Här följer några av de vanligaste metoderna som du som webbmaster själv kan använda dig av för att få länkar till din egen sajt – men det finns naturligtvis betydligt fler. Endast din fantasi sätter gränserna.

Det ska dock tilläggas att det alltid innebär ett viss mått av risk att arbeta aktivt med länkanskaffning. I Googles riktlinjer för webbansvariga skriver de följande:

Alla länkar som är avsedda att manipulera PageRank eller en webbplatsplacering i Googles sökresultat kan betraktas som en del av ett länksystem och ett brott mot Googles riktlinjer för webbansvariga.

Detta innebär att Google inte vill att du på något vis påverkar hur du får länkar till din sajt. Just länkstrategi är därför ett av de mest omdebatterade områdena inom sökmotoroptimering. Vår erfarenhet är att nyttan av att skaffa sig relevanta och bra länkar för de flesta sajter överstiger den risk som följer med.

Länkbyten:

Länkbytet är den äldsta formen av länkstrategier. Webbmasters har bytt länkar sedan innan sökmotorerna ens använde dem som en variabel i sina rankingalgoritmer. Allt eftersom sökmotorerna fokuserat mer på länkar började de även nedvärderade länkar som uppkommit genom reciproka byten – det vill säga tvåvägslänkningar där en sajt länkar till en annan som i sin tur länkar tillbaka till den första sajten. Reciproka länkar är idag i de flesta fall inte direkt skadliga, men generellt sett gör de heller inte särskilt mycket nytta. Framförallt inte om byten sker i större skala.

Av den anledningen har webbmasters istället börjat använda sig av tre- och fyrvägsbyten. Ett trevägsbyte är när en av parterna har en ytterligare sajt att länkar från. Sajt A länkar till sajt B som i utbyte länkar till sajt C. På så vis blir inte länkbytet reciprokt samtidigt som båda får en länk.

Fyrvägsbytet, som förespråkas av de flesta, är helt enkelt när båda parterna har två sajter var. Du länkar från en sajt till motpartens huvudprojekt och hen länkar från en helt annan sajt till ditt huvudprojekt.

Fördelar med länkbyten:
Fördelarna med länkbyten är att de ofta är relativt lätta att få till i och med att det är en så vedertagen metod, samtidigt som det i de flesta fall gynnar båda parter.

Nackdelar med länkbyten:
Nackdelen är att, i och med att det är så enkelt, har många webbmasters missbrukat metoden. Det innebär att länken du får eventuellt kommer från en sajt som länkar ut till väldigt många andra sajter vilket devalverar värdet du får tillbaka genom bytet.

Betala för länkar:

Att betala för länkar är en av de mest framgångsrika modellerna för länkanskaffning. Detta kan man antingen göra genom att kontakta någon som hjälper till med detta, eller helt enkelt kontakta enskilda sajtägare och erbjuda betalning för att de ska placera en länk på sin sajt. I och med att den som äger sajten har ett tydligt incitament att göra dig som kund nöjd betyder det i bästa fall att du får en länk från en relevant sajt i en relevant kontext – även om detta naturligtvis kan missbrukas.

Fördelar med att betala för länkar
Den stora fördelen med att betala för länkar är att du kan skala upp ditt länkbygge på ett tidseffektivt vis. Om du betalar för en länk ska du dock kräva att få se var länken ligger så att du har möjlighet att ta bort den om du misstänker att den resulterar i att du tappar positioner.

Nackdelar med att betala för länkar:

I Googles egna riktlinjer anger de att de inte vill att man som sajtägare inte aktivt arbetar för att skaffa länkar – och att betala för länkar går därför emot deras riktlinjer.

Länkbete:

Ett lyckat länkbete kan vara mer effektivt än något annat sätt att bygga länkar. Ett länkbete innebär kort och gott att du skapar innehåll som är så attraktivt att du får länkar från andra sajtägare som vill tipsa sina egna läsare om ditt innehåll.

Ett länkbete kan vara allt ifrån att du skapar en helt egen sajt med en unik funktion som många har nytta av till ett lärorikt videoklipp som många uppskattar.

När du väl lyckats skapa innehåll som du tror kommer locka till sig många länkar gäller det att se till att nå ut med det för att öka spridningen. För det kan du exempelvis använda sociala medier eller helt enkelt kontakta sajtägare som du tror kan vara intresserade av att skriva om det du skapat.

Fördelar med länkbeten:

Om du lyckas skapa ett attraktivt länkbete kan det i bästa fall bli en outtömlig källa till nya länkar.

Nackdelen med länkbeten:
Vi översköljs idag med ett oändligt antal budskap på internet, så att lyckas skapa ett innehåll som sticker ut kan både vara tidskrävande och kostsamt. Och inte ens när du lagt ner både timmar och pengar är det säkert att du lyckas nå ut med ditt innehåll.

Gästblogga:

Att gästblogga för att få länkar har blivit en populär strategi under de senaste åren. Att gästblogga innebär att du kontaktar en annan webbplatsägare och ber om att få skriva ett inlägg på dennes sajt. I inlägget länkar du sedan tillbaka till din egen sajt.

Att gästblogga är ofta uppskattat från båda sida, då du får en länk till din sajt och den du bloggar hos får nytt innehåll som potentiellt leder till nya läsare, nya inlänkar och möjlighet att synas på nya sökfraser. Det kan dessutom leda till att ni får en relation att bygga vidare på som förlängningen kan leda till fler och nya samarbeten i framtiden.

När du gästbloggar är det viktigt att du skriver unikt innehåll och inte erbjuder flera sajtägare att publicera samma text.

Fördelar med att gästblogga:
Genom att gästblogga kan du själv välja ankartext på länken, texten den ligger i och på vilken sajt den ligger. Det innebär att du har bra kontroll över din länk och kan utforma den efter dina egna önskemål.

Nackdelen med att gästblogga:
Som många andra länkstrategier har gästbloggandet ur Googles perspektiv missbrukats. De har därför gått ut med att gästbloggande i större skala är emot deras riktlinjer och kan därför vara skadligt för din sajt.

Länkkataloger:

Länkkataloger är sajter som endast existerar för att länka ut till andra sajter. Ofta utger de sig för att vara portaler eller ”startsidor” med länkar till intressant innehåll, men det rör sig nästan alltid om länkkataloger som skapats med SEO i åtanke.

Tidigare var länkkataloger ett bra sätt att skaffa länkar till sin egen sajt, men idag är det få kataloger som är värda att registrera sig till. Om du vill registrera dig till en katalog så se till att det är en svensk katalog och att du har möjlighet att ta bort länken om du ångrar dig.

Fördelar med länkkataloger:
Om du arbetar i ett smalt segment med låg konkurrens i sökresultatet kan det räcka med att anmäla dig till en eller ett par länkkataloger för att snabbt ta positioner.

Nackdelar med länkkataloger:
Den länkkraft du får med dig via länkkataloger är oftast väldigt liten, om ens någon, då länken ofta hamnar långt ner i strukturen eller tillsammans med många andra länkar. Anmäler du dig till många länkkataloger kan din sajt dessutom ta skada, framförallt om du anmäler din svenska sajt till utländska kataloger då kataloger själva ofta har en dålig länkprofil som spiller över till din sajt.

Blogga:

Att blogga kan vara ett bra sätt att skapa relationer med andra bloggare eller personer som är intresserade av ditt specialområde och på så vis bygga upp din auktoritet och trovärdighet inom ämnet. Det i sin tur kan leda till att andra sajter refererar till din blogg genom citat och i vissa fall länkar.

Fördelar med att blogga:
Har du en välbesökt blogg med välskrivet innehåll kan den vara en bra källa till länkar. Skriver du dessutom mycket och ofta kommer möjligheterna att ranka på fler fraser i sökresultatet att öka, i och med att du har mer text och chansen att någon söker efter en fras eller ett ämne som du behandlar ökar.

Nackdelar med att blogga:
Att blogga endast med syfte att få länkar är sällan kostnadseffektivt. Det är svårt att blogga och det tar framförallt tid. Du behöver ha tid att göra research, du måste ha något engagerande att skriva om och det måste finnas en målgrupp som intresserar sig för det du behandlar i bloggen.

Sociala medier:

Länkar i sociala medier (Facebook, Linkedin, Twitter etc.) för inte med sig någon länkkraft. Många delningar eller likes innebär inte heller förbättrade positioner i sökresultatet. Men dessa kanaler är utmärkta för att sprida sitt innehåll och skapa relationer som i långa loppet eventuellt leder till att du får länkar till din sajt.

Fördelar med sociala medier:
Sociala medier är just vad det låter som – ett socialt medium. Det handlar om att bygga relationer och uppmana till engagemang. Om du lyckas med detta är möjligheterna att få länkar från personer och organisationer som uppskattar ditt arbete relativt stort.

Nackdelar med sociala medier:
Det tar tid och kraft att arbeta med sociala medier. Att enbart arbete med sociala medier i syfte att få länkar är inte rätt väg att gå. Du bör ha ett större perspektiv och en annan agenda än bara länkar för överhuvudtaget ska börja arbeta med sociala medier.